Sunday 30 March 2014

bahas bahasa

assalamualaikum..
hari ni terasa nak tulis pasal komunikasi atau mengenai bahasa yang digunakan..nama je belajar komunikasi tapi aku pun tak reti-reti lagi..

sebenarnya aku ni amatlah suka dengan bahasa melayu..bila? semuanya gara-gara masa form 3 tak silap aku..cikgu wan dan cikgu norafizan yang banyak dedahkan aku dengan karangan sampaikan aku jadi addicted dengan karangan dan mengejar markah BM untuk dapat paling tinggi dalam kelas..

bila masuk form 4..genre pun makin menaik dan makin susah..aku kena belajar banyak perkataan baru dan aplikasi dalam karangan..satu je yang aku suka..kepuasan bila cikgu tanda buku..aku suka tengok markah dan komen membina ;p

masuk form 5 pulak..permulaan baru..cikgu hazmiza dia perasan kecenderungan aku untuk menulis dan dia galakkan aku untuk menulis soalan no 5..first time aku cuba tulis cerpen, saje nak cabar diri..sebenarnya aku tulis untuk masuk pertandingan tapi tak tahu silap kat mana cikgu tak hantar..masa tu memang aku down gegila..sebabnya yang menang tu budak kelas bawah..protes aku sampai rosakkan prestasi gred BM masa midterm..haha..masa tu pulak ambik report card..padan muke kau aiza..

sejak form 4 n 5, BM aku memang antara A1 atau A2 je tapi insiden tu menyebabkan aku dapat B4..rupenye cerpen aku tu cikgu simpan masuk majalah sekolah -.-'. editor dia pulak kawan kelas aku..tapi aku tak suka cara dia taip balik cerpen tu..unsur suspens dia tukar jd cliche..hak cipta aku tuu..


cita-cita pun nak jadi cikgu BM tapi apakan daya hanya tinggal kenangan je..
pic yang hampir lupus..time abis spm..cara pakai tudung yg buat aku gelak sampai sekarang..that time aku pegi sekolah amik anugerah spm..mesti dapat agak kan? terbaik spm 2008 untuk matapelajaran Bahasa Melayu..

masuk balik topik kita, kenapa kita akan guna english bila situasi memaksa? aku menggunakan english atas 2 sebab semata..kekok atau speechless dan tengah marah..jenis aku ni suka baca balik conversation lama-lama..kadang2 aku rasa nak hantuk je kepala kat dinding sebab aku menggunakan english time aku kekok which is not sound to good for me..duhhhh

satu je aku kena perbaiki..aku kena banyak mulut..aku paling takut situasi berjumpa dengan orang baru nak kenal..rasa macam susahhhhnye nak bergaul tapi bila da selesa, akulah yang gilaa..


macam bestfriend aku kata, pemalu dan aku tak dapat dipisahkan tapi bila da rapat jadi sempoi pun boleh..ni post dia 2010 kot..now da 2014..walaupun kitaorang satu uitm tapi dia sangatlah buzy..kos event kan..

well, habis da kot..till meet again here.

2 comments: