Saturday 30 March 2013

cinta dan restu

Tak dapat dinafikan muda mudi zaman sekarang lebih memilih untuk mencari sendiri cinta mereka..berbanding zaman dulu yang perkahwinan lebih banyak diaturkan oleh keluarga…mana yang penting?? Cinta ataupun restu??
Jikalau kita sendiri yang mencari cinta..terjaminkah cinta itu akan bertahan sampai ke jinjang pelamin ataupun jika sampai ke jinjang pelamin sekalipun bertahankah?
Indahkah cinta yang dicari sendiri itu? Kalau indah mengapa perlu airmata ketika bercinta? Ataupun cinta bagi mereka diklasifikasikan sebagai airmata…pengorbanankah itu?
Cinta..cinta..kenapa kau sungguh menyakitkan? Tidakkah kau digambarkan sebagai satu yang indah yang perlu dikongsi..ataupun kau terlalu berharga untuk dimiliki setiap insan?
Cinta yang dicari sendiri kadang-kadang bukanlah yang terbaik…cinta yang didustakan,cinta yang dipersendakan,cinta yang tidak terbalas………….namun,mereka tidak jemu-jemu untuk memburu cinta..hebatkah cinta itu?? Hebatkah cinta apabila dapat menukarkan perasaan benci kepada suka?
Ya,hebat..sangat hebat apabila ia jugak dapat menukarkan kembali suka kepada benci……
Cinta yang dipilih oleh orang tua…….bagaimana pula dengan ini?
Bukankah lebih baik cinta dipupuk selepas nikah? Tidakkah ianya lebih manis?ataupun cinta restu ini hanya dipraktikkan oleh golongan berada? Yela..mak ayah nakkan menantu yang setaraf dengan mereka..mana taknya jodoh itu dicarikan…tidak kurang golongan sederhana jua ada yang mempraktikkan ini..bahagiakah dan bertahankah mahligai yang dibina itu? Tapi memang tak dapat dinafikan, cinta yang direstui lebih bertahan lama..kerna perkahwinan yang dibina dengan restu lebih diberkati….cinta tetap hadir dalam hidup..Cuma ia datang dengan lebih bermakna..tidaklah ia seperti cinta yang dipakai buang…
Kalau diberi pilihan, memang semua nak mencari sendiri cintakan..tapi sanggupkah lagi mahu mencari jika berkali-kali dilukai….kuatkah azam untuk mencari sebuah cinta yang sejati yang menjadi impian setiap adam dan hawa di dunia ini…duhai ibu dan ayah..andai takdirku memiliki cinta yang dicari olehmu..cinta yang direstu bukan cinta yang diburuku..aku reda jika itu ketentuan-Nya yang telah ditakdirkan untukku……
~mana satu pun pilihan..pilihlah yang terbaik..:)

No comments:

Post a Comment