Saturday 30 March 2013

cinta dan persahabatan..menuntut sebuah pengorbanan


macam mana aku boleh tergerak hati nak menulis pasal topik ni? panjang citernya..huhu..alkisahnya..salah sorang kawan aku, nabel namanya telah mencabar aku untuk menulis topik ni..da lama da..cuma aku je tak sempat nak buat sebab mungkin emosi aku tak ok sangat kot..ye la..mana taknya..sekarang ni dunia aku siang dan malam sama je..malam macam siang..tak boleh nak tido sangat..aku anti lampu..huhu
bagi aku..cinta dan persahabatan tu saling berkait antara satu sama lain..cinta adalah persahabatan..tanpa berkawan dengannya macam mana nak menghidupkan kisah cinta..tanpa menjadi seorang kawan kepadanya, bagaimana nak mengenali dan memupuk rasa cinta kepadanya..dan untuk memenangi hati seseorang itu mestilah kena berkawan dan jalinkan persahabatan dulu..persahabatan adalah permulaan bagi segala-galanya..

kalau pengorbanan pula, apa yang aku faham..kesanggupan seseorang mengalah untuk orang lain dengan memberikan apa yang sepatutnya menjadi miliknya kepada orang lain..tetapi perlukah pengorbanan dilakukan andai melukakan diri sendiri untuk membahagiakan orang lain?
cinta dan persahabatan..menuntut sebuah pengorbanan...apabila terpaksa memilih antara cinta atau persahabatan..mungkin disitulah pengorbanan diperlukan..mungkin bagi sesetengah orang berfikir persahabatan adalah segalanya dan mungkin sebaliknya..tapi sanggupkah berkorban kebahagiaan sendiri semata-mata nak bahagiakan hidup orang lain? mungkin bagi sesetangah orang, melihat insan yang dia sayang bahagia walaupun bukan dengan dia tapi dengan orang lain..dia turut bahagia walaupun berkorban..persoalannya, berbaloikah apa yang dia lakukan seandainya hati dia yang terluka?kalau ada orang dapat jawab soalan ni..aku memang nak tahu sangat-sangat sebab aku pun mencari jawapan yang aku pun tak temui lagi..

Namun, kalau ditakdirkan dialah satu-satunya untuk kita..walaupun kita berkorban untuk kawan kita..akhirnya tetap akan bersama jua satu hari nanti. Jodoh itukan rahsia Allah..:)

No comments:

Post a Comment